KOOS
75 jaar
de samenvatting

25 mei 2014, Leusden
Kappersgroothandel Koos van der Beek viert 75 jarig Jubileum.
25 mei a.s. bestond kappersgroothandel Koos van der Beek B.V. in Leusden 75 jaar. Op 26-27-28 mei was er feest en dat werd ouderwets gevierd met taart, slingers, ballonnen, een carwash bon voor iedere klant, productpresentaties, extra scherpe aanbiedingen en het Rad van Koos met prachtige cadeaus.
Lees het gehele verhaal...

Familiebedrijf
Het was mei 1939, toen de 18-jarige Koos van der Beek begon en de garage achter in de tuin van zijn ouders ombouwde tot magazijn. Een magazijn dat later zou doorgroeien tot een van de oudste en gezelligste kappersgroothandels van Nederland. Koos verkocht in het begin o.a. zeepjes, scheermesjes, tandpasta en parfum. Met zijn bakfiets ging hij de boer op en kwam hij niet alleen op bezoek bij kapsalons, maar ook bij drogisterijen en parfumeriezaken. In de oorlog kwamen de zaken tijdelijk stil te liggen, maar eind 1945 werden ze weer hervat. De bakfiets werd vervangen door een bromfiets en later een auto, waarmee hij zelfs klanten in Gorinchem (wél met een overnachting) kon bereiken. Na 7 jaar een éénmanszaak te hebben gerund, kwam in 1952 de eerste medewerker. In 1963 werd de garage, in de tuin, te klein voor voorraad en medewerkers en verhuisde het bedrijf naar een groter pand een paar straten verderop in Amersfoort. Toen in 1975 zijn oudste zoon Gert zijn opleiding afrondde, stond hem een warm welkom te wachten in een moeilijke markt. Vanaf toen gingen vader en zoon beiden naar de klanten toe en was er de boekhouder, tevens de ‘binnendienst’ die de orders aannam, klaarmaakte en grotendeels zelf bezorgde. Eind 1988 was Koos van der Beek en Zoon B.V. weer uit haar jasje gegroeid. Op een nieuw industrieterrein in Leusden werd een prachtig pand gebouwd dat wel vier keer groter was dan het oude. De focus kwam in de jaren er na onder leiding van Gert volledig op het bedienen van de kapper te liggen. “Alles voor elke kapper” werd geboren en in de markt met dure A- merken werd in 2000 het eigen merk Imago en later ook Pure geïntroduceerd om continue prijs/kwaliteit te bieden aan de kapper.

Gert van der Beek
Ondanks de druk van grote partijen is het onder leiding van Gert gelukt om uit te groeien tot een bloeiende en zelfstandige groothandel in kappersbenodigdheden. Gert geeft leiding met daarbij een duidelijke focus op aandacht, kwaliteit, service en altijd scherpe prijzen, zónder korting, voor élke klant. Duurzaamheid, moraal en ondernemerschap hebben de transformatie van scheermesje en zeepje tot stijltang en shampoo mogelijk gemaakt voor dit trotse familiebedrijf en biedt nog iedere dag perspectief in een continue veranderende markt.

Toekomst
Na 2014 is het aan Olav, als derde generatie Van der Beek, om de uitgezette lijn op zijn eigen manier verder te perfectioneren, door te ontwikkelen en vooraan te staan óf juist strategisch achteraan bij nieuwe uitdagingen met als continu streven de beste kappersgroothandel van Nederland te worden.”

Unieke aanpak
Groothandelaar zijn is voor Koos, Gert of Olav van der Beek nooit alleen simpel "dozen schuiven" geweest voor een scherpe prijs. Service, ondersteuning, de nieuwste producten en gedegen advies zijn altijd belangrijke gratis bijzaken geweest die het bedrijf hebben gemaakt tot wat het nu is. Hierbij is het ervaren en bevlogen team, wat je alles kan vragen, één van de belangrijkste meerwaardes van Koos van der Beek.
Trots op de relaties met hun klanten en leveranciers en trots op alleen de kappers die ze van dienst zijn weten ze gezond te blijven in een krimpende markt met hun eigen aanpak. Ondanks dat de tijdelijke kortingsknallers ze om de oren vliegen, blijven ze zich focussen op hun klanten die het uiteindelijke bedrag onder aan de streep na 75 jaar nog altijd kunnen waarderen én hun persoonlijke betrokkenheid naar waarde weten in te schatten. 

1399
1939
Hoe het allemaal begon

Net voor de tweede wereldoorlog begon Koos van der Beek zijn groothandeltje met parfums, scheerzepen en –mesjes en haarwaters. Na de oorlog werd dit weer opgepakt en werd in de provincie Utrecht scheermesjes van het merk Coiffeur verkocht. Dit merk mocht alleen bij de herenkapper worden verkocht en elke maand moest er verantwoording worden afgelegd bij de fabrikant.

Aangezien er veel grondstoffen dus ook eindproducten schaars waren was het een harde dobber om het hoofd boven water te houden. Al met al groeide het bedrijfje snel en een eerste medewerker werd aangenomen en het oude Fordje werd ingeruild voor een VW bestelbus die van binnen werd omgetoverd tot een waar magazijn. Direct afleveren was in die tijd nog mogelijk en het ging zo goed dat een tweede bestelbus gekocht kon worden.

2011
2010
op naar de nieuwe tijd

Koos van der Beek b.v. heeft het jaar weer met een gigantische actie afgesloten. De afnemers konden sparen voor een Ipod touch of een Ipad 2 van Apple.
Massaal hebben de kappers gekocht om voor de Kerst het geliefde apparaat onder de kerstboom te vinden.
Daarnaast zijn er op verschillende avonden cursussen zijn gegeven op het gebied van kleuren en knippen.
Het assortiment blijft zich uitbreiden en vooral de prijzen van de kleinvak artikelen konden dalen door betere inkoopcondities.
Het Imago en Pure assortiment werden aan steeds meer kappers verkocht dankzij de kwaliteit en prijsstelling.

1980
1980
Wederom uitbreiding

Het pand in Amersfoort werd langzamerhand te klein en met behulp van ruimtes bij de buren kon alles nog onder dak worden gehouden maar eind jaren tachtig ging het dak er echt af en werd er in Leusden grond gekocht waar een voor ons gigantisch pand werd gebouwd. Ook daar waren lege dozen nodig om het wat aangekleed te maken en de bestelauto stond elke avond binnen in de garage.

1990
1990
nieuwe ontwikkelingen

Het assortiment veranderde snel en de grotere chemiemerken kwamen in de schappen te liggen. Alles wat een kapper gebruikte en nodig had om het vak uit te oefenen was en is te koop bij Koos van der Beek. Of het nu een haarspeldje is in diverse maten en kleuren of een complete inventaris voor de kapsalon.

1970
1970
2de generatie

Het bedrijf groeide door dus ook het aantal medewerkers nam in aantal toe. In die tijd werden ook drogisterijen en parfumeriezaken bezocht naast de dames- en herenkapsalons. Toch zou hier snel verandering in komen door de komst van de keten drogisterijen die het assortiment bij de kapsalons deed slinken. Dit werden geen makkelijke tijd ook omdat de mode in die tijd lang haar was dus een bezoek aan de kapper werd door de jeugd erg lang uitgesteld.
De tweede generatie deed zijn intrede in het bedrijf en de aandacht werd meer op de kapsalons gericht.

1960 2
1960
Uitbreiding

Het magazijntje achter het huis werd al snel te klein en de kelder in het woonhuis werd al ingepikt voor de voorraad en de fietsen verdwenen uit de schuur en die werd omgebouwd tot kantoortje. In de woonkamer werden de leveranciers ontvangen en het gezinsleven draaide daar omheen. 6 dagen werken was in die tijd nog heel gewoon en vaak werd de vrijdagnacht gebruikt om de bestellingen klaar te maken die dan zaterdags werden weggebracht.
In 1964 was de nieuwbouw klaar van een heus magazijnpand met eigen toilet, keukentje en kantoortje. Tijdens de opening werden lege dozen gebruikt om de stellingen voller te laten lijken.

Het magazijntje achter het huis werd al snel te klein en de kelder in het woonhuis werd al ingepikt voor de voorraad en de fietsen verdwenen uit de schuur en die werd omgebouwd tot kantoortje. In de woonkamer werden de leveranciers ontvangen en het gezinsleven draaide daar omheen. 6 dagen werken was in die tijd nog heel gewoon en vaak werd de vrijdagnacht gebruikt om de bestellingen klaar te maken die dan zaterdags werden weggebracht.
In 1964 was de nieuwbouw klaar van een heus magazijnpand met eigen toilet, keukentje en kantoortje. Tijdens de opening werden lege dozen gebruikt om de stellingen voller te laten lijken.