De Historie

  • Geplaatst op
De Historie

75 JAAR KAPPERSGROOTHANDEL
Het was mei 1939, toen de 18-jarige Koos van der Beek begon en de garage achter in de tuin van zijn ouders ombouwde tot magazijn. Een magazijn dat later zou doorgroeien tot een van de oudste en gezelligste kappersgroothandels van Nederland.

Koos van der Beek
Koos verkocht in het begin o.a. zeepjes, scheermesjes, tandpasta en parfum.Met zijn bakfiets ging hij de boer op en kwam hij niet alleen op bezoek bij kapsalons, maar ook bij drogisterijen en parfumeriezaken. In de oorlog kwamen de zaken tijdelijk stil te liggen, maar eind 1945 werden ze weer hervat. De bakfiets werd vervangen door een bromfiets en later een auto, waarmee hij zelfs klanten in Gorinchem (wél met een overnachting) kon bereiken. Na 7 jaar een éénmanszaak te hebben gerund, kwam in 1952 de eerste medewerker.

In 1963 werd de garage, in de tuin, te klein voor voorraad en medewerkers en verhuisde het bedrijf naar een groter pand een paar straten verderop in Amersfoort. Toen in 1975 zijn oudste zoon Gert zijn opleiding afrondde, stond hem een warm welkom te wachten in een moeilijke markt. 

Vanaf toen gingen vader en zoon beiden naar de klanten toe en was er de boekhouder, tevens de ‘binnendienst’ die de orders aannam, klaarmaakte en grotendeels zelf bezorgde. Eind 1988 was Koos van der Beek en Zoon B.V. weer uit haar jasje gegroeid. Op een nieuw industrieterrein in Leusden werd een prachtig pand gebouwd dat wel vier keer groter was dan het oude. De focus kwam in de jaren er na onder leiding van Gert volledig op het bedienen van de kapper te liggen. “Alles voor elke kapper” werd geboren en in de markt met dure A- merken werd in 2000 het eigen merk Imago en later ook Pure geïntroduceerd om continue prijs/kwaliteit te bieden aan de kapper.

 

Gert van der Beek 
Ondanks de druk van grote partijen is het onder leiding van Gert gelukt om uit te groeien tot een bloeiende en zelfstandige groothandel in kappersbenodigdheden. 

Gert geeft leiding met daarbij een duidelijke focus op aandacht, kwaliteit, service en altijd scherpe prijzen, zónder korting, voor élke klant. 

Duurzaamheid, moraal en ondernemerschap hebben de transformatie van scheermesje en zeepje tot stijltang en shampoo mogelijk gemaakt voor dit trotse familiebedrijf en biedt nog iedere dag perspectief in een continue veranderende markt.

 

3de generatie
Na 2014 is het aan Olav, als derde generatie Van der Beek, om de uitgezette lijn op zijn eigen manier verder te perfectioneren, door te ontwikkelen en vooraan te staan óf juist strategisch achteraan bij nieuwe uitdagingen met als continu streven de beste kappersgroothandel van Nederland te worden.”

 

Unieke aanpak 
Groothandelaar zijn is voor Koos, Gert of Olav van der Beek nooit alleen simpel "dozen schuiven" geweest voor een scherpe prijs. Service, ondersteuning, de nieuwste producten en gedegen advies zijn altijd belangrijke gratis bijzaken geweest die het bedrijf hebben gemaakt tot wat het nu is. Hierbij is het ervaren en bevlogen team, wat je alles kan vragen, één van de belangrijkste meerwaardes van Koos van der Beek. Trots op de relaties met hun klanten en leveranciers en trots op alleen de kappers die ze van dienst zijn weten ze gezond te blijven in een krimpende markt met hun eigen aanpak. Ondanks dat de tijdelijke kortingsknallers ze om de oren vliegen, blijven ze zich focussen op hun klanten die het uiteindelijke bedrag onder aan de streep na 75 jaar nog altijd kunnen waarderen én hun persoonlijke betrokkenheid naar waarde weten in te schatten.